Polski Kongres Logistyczny LOGISTICS 2004 stanowił już
VII edycję konferencji logistycznych organizowanych od 1992 roku w
cyklu dwuletnim przez Instytut Logistyki i Magazynowania. Po raz drugi
nadaliśmy naszym spotkaniom rangę kongresu, uznając akcesję Polski do
Unii Europejskiej za przełomowe wydarzenie.
Rozszerzenie Unii Europejskiej będzie bowiem skutkować dalszym wzrostem
obrotów towarowych, zwiększy natężenie i zasięg przepływów. Wzmocni to
znaczenie dobrze zorganizowanych sieci logistycznych, opartych na
intermodalnych rozwiązaniach transportowych i centrach logistycznych. Z
tego powodu kongres poświęcony był problemom sieci logistycznych na
zintegrowanym rynku europejskim.
Nieomal 600 osób reprezentujących środowiska logistyczne
przyjechało w tym roku do Poznania, który stał się na parę dni Polską
stolicą logistyki. Wśród nich byli przedstawiciele świata nauki, biznesu
oraz władz lokalnych, w tym ponad stu gości zagranicznych, zarówno z
krajów Unii Europejskiej, głównie nowoprzyjętych, jak i przedstawicieli
Europy Centralnej i Wschodniej. Przybyli z jednej strony mogli zapoznać
się z zagadnieniem sieci logistycznych, trendami oraz kierunkami rozwoju
tego obszaru gospodarki, z drugiej strony mogli nawiązać ciekawe
kontakty z wiodącymi przedstawicielami logistyki.
Tematyka kongresu dotyczyła wybranych kluczowych komponentów sieci
logistycznych: rozwoju i wykorzystania infrastruktury transportowej i
przeładunkowej, systemów informacyjnych i komunikacyjnych, współpracy i
partnerstwa oraz aspektów bezpieczeństwa, ryzyka i kosztów w łańcuchach
dostaw. Goście mogli wysłuchać ponad 30 referatów, prezentowanych
podczas trzech sesji plenarnych w pierwszym dniu oraz sześciu sesji
tematycznych odbywających się równocześnie w drugim dniu kongresu.
Przygotowana i przeprowadzona, w drugim dniu kongresu, przez redaktora
Tadeusza Mosza debata gospodarcza, pozwoliła uczestnikom kongresu
zorientować się, w jakim stopniu zmieniające się otoczenie
makroekonomiczne będzie wpływać na rozwój logistyki w naszym kraju. Do
udziału w debacie zostali zaproszeni – prof. Włodzimierz Rydzkowski
(Uniwersytet Gdański), Marek Zuber (ekonomista i analityk rynków
finansowych), Stanisław Lepczyński (dyr. generalny Kuehne & Nagel
Polska), Andrzej Pawlak (dyr. handlowy Gefco Polska), Grzegorz Szyszka
(dyrektor Instytutu Logistyki i Magazynowania).
Uzupełnieniem prezentacji była sesja wyjazdowa umożliwiająca
uczestnikom kongresu zwiedzenie czołowych przedsiębiorstw działających w
Poznaniu i jego najbliższych okolicach, prezentujących najnowsze
rozwiązania logistyczne. Ze względu na możliwość wyboru zwiedzenia
spośród firm logistycznych, produkcyjnych oraz dystrybucyjnych takich
jak, Kuehne & Nagel, DHL Express, Panopa, Schenker i Spedpol, Raben,
Volkswagen, Kompania Piwowarska oraz Arvato (Bertelsmann) sesja ta
cieszyła się niezwykle dużym zainteresowaniem.
W trzecim dniu kongresu zaproponowaliśmy uczestnikom udział w
warsztatach tematycznych z zakresu zarządzania projektami logistycznymi,
zarządzania zapasami i wykorzystania funduszy europejskich w
przedsięwzięciach logistycznych oraz śledzenia pochodzenia produktów, w
których udział wzięły 133 osoby.
Tegoroczny kongres był wpisany w tematykę projektu Polskie Centrum
Kompetencji w Logistyce POLLOCO wspieranego przez 5 Program
Ramowy UE.
Wydarzenie towarzyszące kongresowi
Polskiemu Kongresowi Logistycznemu LOGISTICS 2004 towarzyszyły po raz
pierwszy Targi Logistyki, Transportu i Spedycji TRANSLOG
organizowane przez Międzynarodowe Targi Poznańskie.
Podczas kongresu, tradycyjnie już, wręczono certyfikaty Europejskiego
Towarzystwa Logistycznego przyznawane przez Europejską Radę ds.
Certyfikacji w Logistyce. Certyfikaty, uroczyście wręczone przez prof.
Hans-Christian Pfohl`a (TFH Wildau) oraz dyrektora Grzegorza Szyszkę
(Instytut Logistyki i Magazynowania), odebrało 16 logistyków.
Polskie Towarzystwo Logistyczne podczas galowego bankietu uhonorowało
swoją nagrodą firmę Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD) za projekt
„Wdrożenie etykiety logistycznej w łańcuchu dostaw JMD”, pozwalający na
usprawnienie i zwiększenie efektywności ich łańcucha dostaw.